Utrata wagi jest celem wielu osób, zwłaszcza w okresie noworocznym, kiedy każdy deklaruje nowe postanowienia. W związku z tym wiele osób zastanawia się czy lepiej zmienić sposób odżywiania, czy też zdecydować się na aktywność fizyczną. Każdy z tych sposobów może pomóc nam w utracie zbędnych kilogramów, jednak który z nich jest bardziej skuteczny? Warto głębiej zbadać tę kwestię.

Co ma wpływ na utratę wagi?

Nadprogramowe kilogramy można zrzucić tylko w jeden sposób. Jest nim wprowadzenie deficytu kalorycznego, co oznacza przyjęcie mniejszej ilości kalorii, niż jest potrzebna do funkcjonowania. Jest to bezpośrednio związane z ograniczeniem organizmowi odkładania zapasów tłuszczu. Ograniczona ilość kalorii ma skłaniać organizm do czerpania z rezerw tłuszczu, czyli po prostu nadwagi. Deficyt najłatwiej osiągnąć na dwa sposoby:

  • ograniczyć ilość spożywanych kalorii, czyli po prostu zmienić swoje menu tak, aby przyjmować zbilansowane posiłki zawierające mniejszą ilość kalorii,
  • zwiększyć wydatki energetyczne, czyli rozpocząć uprawianie aktywności fizycznej.

Dieta, czyli zmiana sposobu odżywiania

Często słyszy się, że osoby dążące do utraty wagi “przechodzą na dietę”. Warto oczywiście postawić na zmianę sposobu odżywiania, który wpłynie korzystnie na wagę i sylwetkę oraz przyniesie zbawienne skutki dla zdrowia. Menu powinno zostać ułożone tak, aby pojawił się wspomniany już deficyt kaloryczny. Licząc kalorie, należy uwzględnić takie dane jak:

  • płeć (kobiety wolniej chudną, a dodatkowo potrzebują mniej kalorii w ciągu dnia niż mężczyźni),
  • wiek (inne zapotrzebowanie kaloryczne występuje u nastolatków, inne u dorosłych, a jeszcze inne u osób starszych),
  • codzienną aktywność (tutaj należy wziąć pod uwagę rodzaj wykonywanej pracy, codzienne czynności, uprawiane sporty i prowadzone treningi),
  • ograniczenia związane ze zdrowiem danej osoby.

Ułożenie odpowiedniego menu może być skomplikowanym i trudnym zadaniem. Dlatego lepiej skonsultować je ze specjalistą oraz zainwestować w zdrowe i zbilansowane posiłki. Warto tu wspomnieć o firmach cateringowych, które przygotują odpowiednią dietę dla Twojego organizmu.

Aktywność fizyczna

Uprawianie sportów i regularny ruch są uważane za jeden z najlepszych sposobów na utratę wagi. Nic w tym dziwnego, w końcu zwiększają one wydatki energetyczne organizmu. To z kolei prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na kalorie, które mogą zostać pobrane z zapasów tkanki tłuszczowej. Dodatkowo aktywność fizyczna niesie ze sobą także wiele innych, pozytywnych czynników. Przede wszystkim poprawia ona wydolność organizmu. Dodatkowo podczas aktywności fizycznej wydzielane są endorfiny, czyli hormony szczęścia. Aktywność fizyczna poprawia humor i samopoczucie. Natomiast regularne uprawianie sportu zapobiega licznym chorobom, jak i schorzeniom układu krążenia, układu ruchu, a nawet depresji. Aktywność fizyczna pozwala również budować tkankę mięśniową, a im więcej mięśni ma ciało, tym więcej kalorii spala podczas kolejnych ćwiczeń.

Co ma większy wpływ na utratę wagi?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna. Zbędne kilogramy szybciej utracimy z pomocą odpowiedniej diety. Znacznie łatwiej jest wyeliminować z posiłku 500 kalorii niż spalić je podczas ćwiczeń. Jednak nie można zapominać, że aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem procesu utraty wagi. Dzięki niej odchudzanie przebiegnie szybciej, a samopoczucie się poprawi. Dobrym pomysłem jest stopniowe zwiększanie aktywności fizycznej przy jednoczesnym ograniczaniu kalorii. Takie podejście sprawi, że dobre nawyki – jak jedzenie zdrowych posiłków i regularny sport – staną się nieodłącznym elementem każdego dnia.